پژوهشگاه نیرو

تاریخ: 13 اردیبهشت 1400

همزمان با سال روز جهانی مالكيت فكری، اهميت و نقش مالكيت فكری ( مادی و معنوی) در توسعه بازار فناوریي و رونق توليد ارائه شد

با توجه به اهميت مالكيت فكری به عنوان مهمترين محور انتقال و توسعه كسب و كار و نقش آن در اجرای سياست‌های اقتصاد مقاومتی، همزمان با سال روز جهانی مالكيت فكری (٢٦ آوريل ٢٠٢١) كارگاه آموزشی "نقش مالكيت فكری در توسعه بازار فناوری و رونق توليد"، در پژوهشگاه نيرو برگزار شد.
"ساره شفيعی" مدير پروژه بازار دارايی‌های فكری صنعت برق و انرژی گفت: يكی از مهمترين عوامل در تجاری‌سازی موفق نتايج تحقيقات و توسعه فناوری، صيانت از مالكيت فكری (مادی و معنوی) نتايج تحقيقات است. در عصر كنونی كه اقتصاد كشورها مبتنی بر نوآوری است، مديريت دارايی‌های فكری و ايجاد مكانيزمی براي توليد محصولات براساس توان ساخت داخل از ضروريات است. ثبت دارايی فكری، حقوق انحصاری برای مالك آن ايجاد می‌كند و مانع تصرف رقبا خواهد شد.
وی گفت: راه‌اندازی بازار دارايی‌های فكری صنعت برق و انرژی به عنوان محلی برای تبادل دارايی‌های فكری ميان صاحبان آن و صنعتگران و سرمايه‌گذاران می‌تواند نقش بسيار مهمی در توسعه اقتصاد كشور و توسعه درون‌زا براساس توان ساخت داخل ايفا نمايد.
اين کارگاه آموزشی با سرفصل‌های
• نقش مالکیت فکری در زنجیره ایجاد ایده تا تولید محصول و لزوم صیانت از آن
• جایگاه بازار فناوری در زیست بوم نوآوری صنعت برق
• مدیریت دارایی های فکری صنعت برق با رویکرد تجاری سازی
• مزایای بهره برداری از دارایی های فکری در رونق تولید و توسعه صادرات برگزار شد.
همچنين در این کارگاه چالش‌های پيش روی مالكيت فكری مطرح و راهكارهای عملياتی در راستای توسعه آن پيشنهاد شد. و مدل طراحی شده برای توسعه بازار فناوری و ايفای نقش پژوهشگاه در اين بازار نيز ارائه گردید.